Tarina Tyky-Kuntoseteleistä

Liiketoiminnan käynnistäminen

RJ-Kuntoiluseteli Oy:n toiminnan suunnittelu käynnistyi syksyllä 2004. Yritys perustettiin keväällä 2005 ja siitä lähtien on RJ-Kuntoiluseteli Oy ollut työnantajien, työntekijöiden, liikuntakeskusten ja sittemmin myös kulttuurintarjoajien asialla. Yrityksen toimitusjohtaja Jukka Seikkula toimi itsekin liikuntakeskusyrittäjänä ja havahtui liiketoiminnassaan siihen, että liikuntasetelimarkkinoilla oli vielä paljon tehtävää työntekijöiden liikkumiseen aktivoimiseksi. Työnantajat arvostavat työkyvyn tukitoimissaan helppoutta, monipuolisuutta ja työntekijöilleen tarjotun edun tasapuolisuutta.

Työikäisen väestön liikunnallisuuden lisääminen on työnantajille panostus jatkuvuuteen ja kilpailukyvyn ylläpitämiseen. Samalla säännöllisesti liikkuva henkilöstö toisi liikuntakeskuksille lisää kävijöitä. Kasvava liikuntakeskusten liikevaihto taas auttaa kehittämään tarjottuja liikuntapalveluita entisestään ja luomaan liikuntaedusta nauttiville työntekijöille hyvät puitteet harrastuksilleen. Alusta lähtien oli RJ-Kuntoiluseteli Oy:n tavoitteena luoda toimiva maksuvälinekonsepti, josta hyötyvät kaikki sen sidosryhmät: seteleitä vastaanottavat käyttöpaikat, työnantajat ja heidän henkilöstönsä.

Käyttöpaikkojen asialla

Vuonna 2004 kaipasi liikuntasetelimarkkinat lisää kilpailua alalle. Liikuntaan maksuvälineinä käyvien setelien käyttöpaikkaverkostot eivät olleet työnantajien näkökulmasta riittävän kattavia. Samoin liikuntakeskuksien vastaanottamista seteleistä perittiin liian korkeita provisioita. RJ-Kuntoiluseteli Oy:n taustahenkilöiden kokemus sekä liikuntakeskusyrittäjänä, työnantajana että edunsaajana mahdollisti jokaisen osapuolen (liikuntakeskus, työnantaja, työntekijä) edun huomioinnin konseptin suunnittelussa. RJ-Kuntoiluseteli Oy on perustettu liikuntakeskuksen ja työnantajan yhteistyöllä ja näin on saatu kaikkien tarpeet yhdistettyä samaan pakettiin.

Yritys lähti voimakkaasti markkinoille, ensisijaisesti painamaan käyttöpaikoilta perittäviä provisioita alemmaksi. Samalla rakensimme vauhdilla valtakunnallista seteleitä vastaanottavien käyttöpaikkojen verkostoa. 6 vuotta myöhemmin voimme ylpeänä todeta, että RJ-Kuntoiluseteli Oy:n Tyky-Kuntoseteliä vastaanottavien liikunta- ja kulttuurikeskusten verkosto on markkinoiden laajin yli 7000:lla käyttöpaikallaan läpi Suomen aina Utsjoelta Hankoon. Samalla alalla vallitsevat palveluntarjoajilta pidätettävät provisiot ovat laskeneet säännöllisesti, kiitos lisääntyneen kilpailun.

Tyky-Kuntoseteli työnantajan tukena

Alusta lähtien on RJ-Kuntoiluseteli Oy pyrkinyt jalkautumaan kentälle, olla lähellä seteleitä vastaanottavia harrastepalveluiden tarjoajia ja työnantajia, joiden henkilöstö näitä palveluita käyttävät. Työnantajien toiveesta lanseerasimme 4€ setelin rinnalle 2€ setelin. Eriarvoiset setelit helpottavat työnantajia budjetoinnissaan ja samalla liikunta- tai kulttuuripalvelun hinnan täsmäytys maksuhetkellä on edunsaajalle, eli työntekijälle, vaivattomampaa. Suuri osa asiakkaistamme tilaakin sekä 4€ että 2€ Tyky-Kuntoseteleitä.

Vuonna 2008 Opetusministeriö asetti työryhmän selvittämään kulttuurin verovapautta. RJ-Kuntoiluseteli Oy kutsuttiin työryhmän kuultavaksi. Jo aiemmin saadun asiakaspalautteen ansiosta olimme varmoja, että kulttuurin verovapaus olisi kovasti odotettu parannus työnantajien näkökulmasta. Näin edusta tulisi aidosti monipuolinen ja ennen kaikkea tasapuolinen: kaikki aktiivisuus, sekä liikunnallinen että kulttuurillinen, kehittää palkansaajan työvireyttä. RJ-Kuntoiluseteli Oy välitti oman näkemyksensä ja asiakkaidensa toiveen Opetusministeriön työryhmälle: kulttuurin verovapaus on ehdoton ja sekä liikuntaan että kulttuuriin tarkoitettu yhdistelmäseteli olisi ratkaisu suomalaisten työnantajien tarpeisiin. Kulttuurin verovapaus toteutui, esityksemme hyväksyttiin ja markkinoiden ensimmäinen ja laajimman käyttöpaikkaverkoston omaava yhdistelmäseteli, Tyky-Kuntoseteli+ oli syntynyt 1.1.2009.

Vuonna 2009 tehdyn asiakastyytyväisyys-selvityksen mukaan 98,15% Tyky-Kuntoseteli –asiakkaista suosittelisi tuotettamme muillekin. Vuonna 2011 uusitun asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksena 98,8% asiakkaistamme suosittelisi liikunnan ja kulttuurin maksuvälineitämme muillekin. 99,2% asiakkaistamme on erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä palveluumme.