Olen suunnitellut ottavani henkilökunnalleni käyttöön Tyky-Kuntosetelit. Voiko seteleitä väärinkäyttää esimerkiksi maksamalla niillä tukeen oikeuttamaton henkilö harrastuksiin?

Tilausvahvistuksen yhteydessä saat setelien käsittelyohjeen sekä kohdentamiskaavion. Toimimalla ohjeiden mukaisesti, on väärinkäyttö erittäin vaikeaa. On tärkeää, että luovuttaessasi seteleitä työntekijälle, huolehdit, että hän kirjoittaa jokaiseen seteliin oman nimensä selkeästi. Käyttöpaikat suorittavat pistokokein tarkistuksia siitä, että setelissä lukeva nimi on sama kuin kuvallisessa henkilöllisyystodistuksessa. Samoin käyttöpaikalla on sopimuksen mukaisesti oikeus tarkistaa käyttäjän henkilöllisyys milloin tahansa, jos epäilee väärinkäyttöä. Työnantajan toimiessa tilauksen yhteydessä toimitettavien käyttöohjeiden mukaisesti ovat setelit sähköisen Tyky-Onlinen ohella turvallisin mahdollinen tukimuoto. Jos työnantaja on kohdentanut jaetut setelit sarjanumeroittain käyttäjilleen ja toimittanut kohdentamiskaavakkeen RJ-Kuntoiluseteli Oy:lle, voi yksittäisen setelin jäljittää aina loppukäyttäjäkohtaisesti. Väärinkäytösepäilyissä sarjanro kirjataan ylös ja seteliä ei hyväksytä maksuvälineenä.

Henkilökunnan tukemistapoja on lukuisia, yksi yleisimmistä seteleiden ohella on työnantajan paikallisten palveluntarjoajien kanssa solmimat suorasopimukset. Suorasopimuksia ja kuittausvihkoja on helpompi väärinkäyttää kuin seteleitä. Sähköistä maksutapaa selvitellessämme tutkimme myös sirukortti-mahdollisuutta. Ainakin toistaiseksi sirukorttien väärinkäyttö on seteleitä helpompaa. Kortin voi antaa tunnuslukuineen kaverille. Nykyään, kun lähes kaikki korttimaksamiset ovat itsepalveluna, ei varsinaista asiakas- myyjäkontaktia synny ollenkaan ja väärinkäyttö helpottuu. Seteleillä ja Tyky-Onlinellä maksaessa kontakti syntyy ja käyttäjän henkilöys on todennettavissa. Tyky-Onlinessä vieläpä käyttäjän valokuvan kera. Joidenkin alan toimijoiden käyttämä puhelinmaksaminen on myös riskialtista, sillä puhelimen tai numeron voi antaa kaverille lainaksi. RJ-Kuntoiluseteli Oy suosittelee kaikkia henkilöstönsä harrastuksia tukevia työnantajia keskustelemaan tuen merkityksestä ja sen oikeanlaisesta käytöstä työntekijöidensä kanssa. Tuki on aina henkilökohtainen ja sen tulisi hyödyttää sekä työntekijää että työnantajaa, maksutavasta riippumatta.

« Usein kysytyt kysymykset